İstanbul Milletvekilimiz A. Levent Tüzel, kar nedeni ile kapanan yolların yol açma çalışmalarının taşeron şirketlere verilmesini Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan'a sordu. Konuya ilişkin bakanlığa soru önergesi veren Tüzel, Türkiye'nin en önemli şehirlerini birbirine bağlayan yolların, kar nedeniyle günlerce kapalı kaldığını belirterek, İstanbul-İzmir, Ankara-Bursa ve İstanbul-Tekirdağ arasındaki ana yollarda kar nedeniyle ulaşımın durduğunu, binlerce aracın saatlerce yolda mahsur kaldığını ifade etti. Kar kürüme özelliği olmayan yük taşıyıcı kamyonlara, kürüme aparatları takarak yol açmaya çalışan taşeron şirketlerin araçlarının da yolda kaldığını belirten Tüzel, kar yağışının yurttaşlar için işkenceye döndüğünü kaydetti.

Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesindeki 18 Bölge Müdürlüğü ve bunlara bağlı 118 şube şeflikleri, 291 bakımevine ait, yolda kalmayan modern binlerce kar küreme aracının bulunduğuna dikkat çeken Tüzel, buna rağmen, Bakım-Trafik-Kar ve buzla mücadele için anahtar teslimi ihalesi yapılan illerde yol açma işini alan taşeron firmaların, tecrübesiz şoförler ve yetersiz araçlarıyla yolda kaldığını ve yurttaşların taşeron şirketlerce mağdur edildiğini kaydetti.

Tüzel, Bakan Elvan'a şu soruları yöneltti:

1) 48 saatten fazla yolları kapalı kalan Tekirdağ'da insanlar ölseydi; bunun sorumlusu kim olacaktı?

2) Yol bakım hizmetleri ihale edilen şirketin üzerinde tuz olmayan araçlarının yolda mahsur kalması halinde Karayolları araçlarının ve personelinin taşerona desteğe yollanması usulsüz değil midir? Karayolları personelinin ve ekipmanlarının kullanılmasının karşılığı nedir?

3) Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesindeki nitelikli personel ve yolda kalmayan modern binlerce kar küreme aracı bulunduğu ve taşeron şirketlerin yetersiz kaldığı noktada devreye sokuluyorsa, "Bakım-Trafik-Kar ve Buzla mücadele" hizmetleri neden anahtar teslimi ihalesi ile taşeron şirketlere verilmektedir?

4) Yol bakım hizmetleri "anahtar teslim ihalesi" hangi bölge, şube şefliklerinde (illerde) yapılmıştır? Hangi şirketlere verilmiştir? Bunların AKP ile ilişkileri var mıdır? İhale bedeli nedir?

5) Yolu uzun süre kapalı kalan Tekirdağ ve Gelibolu'da yol açma işini alan taşeron şirketin, Tekirdağ AKP Sosyal İşlerden Sorumlu İl Başkan Yardımcısı Ömer Polat'ın sahibi olduğu Akpolat Harfiyat İnşaat Madencilik ve Taahhüt Ltd. olduğu iddiaları doğru mudur? Doğru ise adı geçen şirketin aldığı ihale bedeli nedir?

6) Karayolları'nın kendi personeli ve araç gereçleriyle yapması gereken karla mücadele, yola yama, yol temizliği ve trafik işaretletmesi işlerin, kimi yerde dört kat daha pahalıya mal olacak şekilde ihale edildiği iddiaları doğru mudur?

7) Bu şirketlerin yeterli personel ve moderne ekipmana sahip olmadığı son birkaç günde ortaya çıkmıştır. Yurttaşların mağduriyetlerine neden olan bu "anahtar teslim ihale" şirketlere ne tür bir yaptırım uygulanmıştır?

8) Karayollarında 7 bin civarında personel ve binlerce modern araçlar bulunduğu halde, yol bakım hizmetlerinin taşeron şirketlere ihale edilmesi, kamu kaynaklarının şirketlere aktarılması, devletten para koparma yolu olduğu son birkaç günde anlaşıldığına göre, bu uygulamaya devam edecek misiniz? Neden?

9) Yoğun kar altında yol bakım hizmetlerinde fedakarca çalışan taşeron şirket işçilerine günlük 8 saatlik çalışmalarının dışındaki çalışmaları karşılığında fazla mesai verilmiş midir? Bu konuda Bakanlığınız SGK ve şirketler bünyesinde bir girişinde bulun mudur?

10) Gerek usulsüz bir şekilde desteğe yollanan Karayolları personeline gerekse taşeron şirket işçilerine karla mücadeledeki yoğun çalışmalarından dolayı ikramiye veya ek ücret verilmesi yönünde bir çalışmanız var mı?

11.01.2015