Paylan'dan Milli Eğitim Bakanına: “Nitelikli okul” listesiyle ne tür bir eğitim politikası hedeflenmektedir?

Paylan'dan Milli Eğitim Bakanına: “Nitelikli okul” listesiyle ne tür bir eğitim politikası hedeflenmektedir?

Ekonomiden Sorumlu Eş Genel Başkan Yardımcımız ve İstanbul Milletvekilimiz Garo Paylan'ın konuya dair Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz'a ilettiği soru önergesi:

“Nitelikli okul” olarak tanımlanan, sınavla girilecek okulların listesi 11 Nisan 2018’de Milli Eğitim Bakanlığı sitesinde yayınlanmıştır. Türkiye genelinde 1.367 okulun bulunduğu listede 449 Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (%32,8), 309 Fen Lisesi (%22,6), 298 Anadolu İmam Hatip Lisesi (%21,8), 222 Anadolu Lisesi (%16,2) ve 89 sosyal bilimler lisesi (%6,5) bulunmaktadır.

Yayınlanan listeye göre, tam 34 ilde sınavla girilecek “nitelikli” bir Anadolu Lisesi bulunmamaktadır. Buna karşı listede, 81 ilin her birinde en az bir Anadolu İmam Hatip Lisesi veya Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi yer almaktadır. Üniversiteye giriş sınavındaki başarısı Anadolu İmam Hatip Liseleri ya da Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinden yüksek olan Anadolu Liselerinin sayıca az oluşu; özellikle Çanakkale, Çorum, Edirne, Ordu, Rize, Sinop, Trabzon gibi nüfusu yüksek şehirlerde bir tane bile Anadolu Lisesi’nin listede bulunmaması dikkat çekmektedir. Bu listeye göre, Kocaeli’nden Artvin’e uzanan Karadeniz kıyısındaki  toplam 13 ilde yalnızca 5 “nitelikli” Anadolu Lisesi bulunmaktadır. Kocaeli’nde 35 okul içerisinde 1, Mersin’de 27 okul içerisinde 2, Samsun’da 19 okul içerisinde yalnızca 1 tane Anadolu Lisesi listelenmiştir.

Bu bağlamda;

1) Listede yer alan 1.367 okul hangi kriterlere göre seçilmiştir?

2) Okulların seçildiği kıstaslar, şeffaf bir süreç yürütmek adına kamuoyuyla paylaşılacak mıdır?

3) Türkiye genelinde toplam 34 ilden, “nitelikli” olarak tanımlanabilecek hiçbir Anadolu Lisesinin listeye girememesinin nedeni nedir?

4) Özellikle nüfusu yoğun olan Çanakkale, Çorum, Edirne, Ordu, Rize, Sinop, Trabzon gibi illerde hiçbir Anadolu Lisesinin listelenmemesinin nedeni nedir?

5) Nitelikli okullar listesinin çoğunluğunu, üniversite sınavında kazandıkları başarıların aksine Anadolu Liseleri, Fen Liseleri ve Sosyal Bilimler Liselerinin değil, Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri ile Anadolu İmam Hatip Liselerinin oluşturmasıyla ne tür bir eğitim politikası hedeflenmektedir?

12 Nisan 2018