Ankara'da meydana gelen tren kazasına ilişkin araştırma önergemiz

Grup Başkanvekillerimiz Fatma Kurtulan ve Ayhan Bilgen'in, Ankara'da meydana gelen ve 9 kişinin hayatını kaybetmesine sebep olan tren kazasına ilişkin araştırma önergesi:

GEREKÇE

13.12.2018 tarihinde Ankara-Konya seferini yapan Yüksek Hızlı Tren, Yenimahalle ilçesine bağlı Marşandiz İstasyonu’nda yol kontrolü yapan kılavuz tren ile çarpışmıştır. Kazada ilk belirlemelere göre; üç makinist ve altı yolcu hayatını kaybetmiş, 92 kişi de yaralanmıştır.

TMMOB Makine Mühendisleri Odası yaptığı açıklamada, Sincan-Ankara hattında henüz sinyalizasyon bulunmadığına dikkat çekerek sözkonusu hattın sinyalizasyonunun yapım aşamasında olduğunu ve kazanın olduğu hatta makinistlerin birbirleriyle telsizle veya cep telefonu ile haberleştiklerini kamuoyuyla paylaşmıştır.

Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) tarafından yapılan açıklamada da sözkonusu hattın sinyalizasyon sistemi hazır olmadan ulaşıma açılmasına işaret ederek oradaki tren işletmeciliğinin, sinyal yetişmediği için ilkel bir yöntem olan telsizlerle yapıldığını belirtilmiştir. Tren hattında sinyal sistemi olması durumunda, böyle bir kazanın yaşanmayacağı dile getirilmiştir.

Demiryolu taşımacılığı dünyanın heryerinde en güvenli taşımacılık yöntemidir. Ancak Türkiye’de, planlamadan uzak yönetim anlayışı, bakım onarım hizmetlerinin özelleştirilmesi, siyasi gösteri amacıyla yapılan açılış törenlerine yetiştirilme baskısı altında altyapı çalışmaları tamamlanmadan faaliyete geçirilme telaşı, personel rejimindeki değişiklikler gibi nedenlerle güvenli bir yol olmaktan çıkmış, büyük can kayıplarının yaşandığı “ölüm yolları”na dönüşmüştür. 22 Temmuz 2004’te, İstanbul-Ankara seferini yapan Yakup Kadri Karaosmanoğlu adlı hızlandırılmış tren, Sakarya’nın Pamukova İlçesi yakınlarında raydan çıkarak devrilmiş, kazada 41 kişi yaşamını yitirmiş, 74 kişi yaralanmıştır. 27 Ocak 2008’de İstanbul-Denizli seferini yapan Pamukkale Ekspresi Kütahya yakınlarında raydan çıkmış, kazada 9 kişi yaşamını yitirmiştir. 27 Ağustos 2009’da Bilecik Bozüyük’te Eskişehir-İstanbul seferini yapan trenin hemzemin geçitte iş makinesine çarpması sonucu trende bulunan 5 kişi hayatını kaybetmiştir.8 Temmuz 2018’de Edirne'nin Uzunköprü ilçesinde, İstanbul Halkalı'ya gitmek üzere hareket eden 12703 sefer sayılı yolcu treni, menfezin altındaki toprak kayması sonucu devrilmiş, kazada 24 kişi yaşamını yitirmiş, 318 kişi de yaralanmıştır.

AKP iktidarı döneminde en az 88 kişi tren kazalarında hayatını kaybetmiştir. Bu kazalar sonucunda açılan davalarda ya söz konusu trenleri kullanan makinistler ya da diğer TCDD personeli ceza almış ancak üst düzey bakanlık personeline dava açılmamıştır. Dönemin Ulaştırma Bakanlarından hiçbiri kazalardaki kendi sorumluluklarını üstlenerek istifa etmemişlerdir.

Demiryollarında buna benzer kazaların bir daha olmasını engellemek amacıyla Ankara’da meydana gelen kaza ile ilgili söz konusu iddiaların tüm boyutlarıyla açığa çıkarılarak TBMM tarafından araştırılması, amacıyla bir meclis araştırması açılması gerekmektedir.

14 Aralık 2018