3. Havalimanı'nda yaşanan işçi ölümlerine yönelik araştırma önergemiz

3. Havalimanı'nda yaşanan işçi ölümlerine yönelik araştırma önergemiz

Grup Başkanvekilimiz Meral Danış Beştaş, 3. Havalimanı'nda yaşanan işçi ölümlerinin gizlenmesine ilişkin Meclise bir araştırma önergesi sundu:

GEREKÇE

İstanbul’a yapılması planlanan 3. Havalimanı inşaatı ile ilgili çok sayıda iddia gündeme gelmiştir. Kayıtlı 31 bin işçinin çalıştığı inşaatta 400 işçinin yaşamını yitirdiği ve bu ölümlerin kamuoyundan gizlendiği iddiaları kaygı yaratmaktadır. İnşaat işçilerinin anlatımlarına göre inşaatın bir an evvel bitirilmesi için acele edin baskısı altında çalıştıkları ve hiçbir güvenlik önleminin alınmadığı ifade edilmektedir. Şantiyede yaşamını yitiren işçilerin cenazeleri ceset torbaları ile ailelere verilirken cüzi miktarlarda para verilerek ailelerin bu olayları yargıya taşımamaları ve gizli tutmaları için tehdit edildikleri de dile getirilmektedir.

3. Havalimanı inşaatında yaşanan örneklerden birisi Ordulu bir işçinin yüksek tonajlı sadece yükü 80 ton olan bir aracın altında kaldığı ancak bu olayın gizlendiğine ilişkindir. Bir başka örnek ise her biri 3 buçuk ton olan 3 taşın çocuk yaşta iki işçinin üzerine düştüğü ancak ambulans dahi çağırılmayıp olayın duyulmaması için özel araçla hastaneye götürüldüğüne ilişkindir. Bu olayların basında dahi yer almaması çok çarpıcıdır. Diğer yandan hiçbir güvenlik önlemi alınmadan, tonaj hesapları yapılmadan, araç muayeneleri sadece kâğıt üzerinde yapılmış gibi gösterilerek bir inşaat faaliyeti yürütülmektedir.

İnşaatın gerçekleştiği mahalde özel bir yaşam alını kurulmuş olup şirketin üst düzey çalışanları için hayvanat bahçesi, camisi olan bu yaşam alanının dışında inşaat alanında işçiler canlarından olmaktadır. Üst düzey şirket yöneticilerinin helikopterlerle geldiği bu alanda kamyon şoförlerine sefer başı ücret verilmesi öngörüldüğünden inşaattaki şoförlerin daha çok sefer yapmak için hız sınırını aştıkları, pek çok trafik kazası yaşandığı ve bu kazalarda da çok sayıda yurttaşın yaşamını yitirdiği bilinmektedir. İnşaat İşçileri Sendikası tarafından aktarılan bilgiye göre haftada en az 3-4 işçinin yaşamını yitirdiği ifade edilmiştir. Şirketlerin işçilerin hızla çalışmaları adına kolluk ile işbirliği içerisinde oldukları ve şirket kamyonlarına ceza kesilmediği de iddialar arasındadır.

İstanbul 3. Havalimanı inşaatında meydana gelen iş cinayetlerini ülke genelindeki genel tablodan ayrı tutmak mümkün değildir. Türkiye’de geçtiğimiz yıl kayda geçen verilere göre en az 2006 işçi yaşamını yitirmiş olup 2013 yılının ilk üç ayında ise 394 işçinin yaşamını yitirdiği ifade edilmektedir. Ancak bu veriler yalnızca kayıt altına alınan iş cinayetlerine ilişkin olup Uluslararası kuruluşlar ILO (Uluslararası İşçi Organizasyonu) ve WHO (Dünya sağlık örgütü) 1 ‘işçi kazası sonucu’ ölüm varsa istatistiklere göre 6 ‘meslek hastalığı sonucu ölüm’ vardır şeklinde bir veri sunmaktadır. Bu durumda Mart ayı verilerine göre 122 iş cinayetinin olduğu bir tabloda yaklaşık 700 meslek hastalığından kaynaklı ölüm gerçekleşmiş olduğunu söylemek mümkün.  Bu ise neredeyse toplu katliam yahut savaşta meydana gelen ölümlerle eşdeğer bir veriye işaret ediyor. Yalnızca 3. Havalimanı inşaatında günde 3 ya da 4 kişinin öldüğü bir reel tabloda ülkenin işçilere, emekçilere ilişkin yürüttüğü politikaları gözler önüne sermesi bakımından da son derece dikkat çekicidir.

Açıklamış olduğum hususlar doğrultusunda İstanbul’da inşaatı süren 3. Havalimanı’nda meydana gelen iş cinayetlerinin araştırılması ve bu cinayetlerin önlenmesine dair derhal tedbir alınması ülkenin önemli gündemlerinden birisidir.

16 Nisan 2018